Ennek milyen jelentősége van?
2024. január 1-től OPEN kategóriában, lakott területen belül, hivatalosan csak a C minősítéssel bíró drónok repülhetnek. Ez alól kivételt képeznek a saját kézzel, saját célra épített drónok 250 g maximális felszállósúlyig) Illetve jövőre majd minden olyan gép repülhet – minősítéstől függetlenül – aminek a maximális felszállósúlya nem haladja meg a 250 g-ot.
Mi az az EASA és mit jelent a C minősítés egy drón esetében?
Kezdjük az elején!
Az EASA a nemzetközi az európai szerv, a European Union Aviation Safety Agency rövidítéséből származik. Az EASA valamennyi tevékenységének középpontjában a repülésbiztonság áll. Főként repülőgépek és repüléshez kapcsolódó termékek és szolgáltatások szabályozásával foglalkozik. Az ő felügyeletük alá tartozik minden típusú légi jármű Európában, úgy mint:
-
Drónok / Pilótanélküli légijárművek (UAS=Unmanned Aircraft System): hobbi-, és a kereskedelmi drónüzemeltetés
-
Polgári repülőgépek: repülők, helikopterek, girokopterek, léghajók és vitorlázórepülők (sárkányrepülők).
-
Könnyű sportrepülőgépek (LSA): kisebb méretű, szabadidős repülésre tervezett repülőgépek
-
Repülőgéphajtóművek
-
Repülőgépalkatrészek és felszerelések: mint például az avionikák, repülési műszerek, futóművek, légcsavarok és más repülőgéprendszerek.
-
Karbantartó szervezetek
-
Képzési szervezetek: Az EASA felügyeli a pilótaképzéssel, fedélzeti személyzetképzéssel, repülőgép-karbantartó és más repüléssel kapcsolatos képzéseket nyújtó szervezeteket.
-
Szimulátorok: repülési szimulátorok és kiképzőeszközök
-
Légi forgalomirányítási (ATM) rendszerek
Drón minősítési osztályok - EASA Class Identification Label
Az EASA a drónokat C0-tól C6-ig osztályokba sorolja tömegük és specifikációik alapján, ezzel meghatározva a drón üzemeltetésének korlátait és követelményeit. A különböző C minősítésű drónokat különböző kategóriájú engedélyekkel szabad irányítani (A1, A2, A3 vagy speciális kategóriás).
A jobb oldali ábra azt szemlélteti, hogy minél alacsonyabb osztályba tartozik egy drón, annál kisebb a felszállósúlya (MTOM), ezzel egyenesen arányosan pedig a személyi sérülés kockázata. Az osztály számozások növekedésével a műveleti korlátozások szigorodnak, ezzel együtt pedig az a távolság is növekszik, amit a nem bevont emberektől tartani kell művelet közben. Továbbá azt is láthatjuk, hogy C0-tól C4 minősítésig open (nyílt) kategóriáról beszélünk, a C5 és C6 minősítés a speciális kategóriába esik.
Az alábbi táblázatban foglaltak 2024. január 1-től lépnek érvénybe:
Class |
C0 |
C1 |
C2 |
C3 |
C4 |
Súlyhatár |
<250 g |
<900 g |
<4 kg |
<25 kg |
<25 kg |
Engedély |
A1/A3 |
A1/A3 |
A2 (A3) |
A3 |
A3 |
Open (nyílt) |
nem repülhet emberek fölött |
nem repülhet emberek fölött |
nem repülhet emberek fölött |
nem repülhet emberek fölött |
nem repülhet emberek fölött |
nem repülhet emberek tömege fölött |
nem repülhet emberek tömege fölött |
nem repülhet emberek tömege fölött |
nem repülhet emberek tömege fölött |
nem repülhet emberek tömege fölött |
|
maximális repülési magasság a földfelszíntől 120 m |
maximális repülési magasság a földfelszíntől 120 m |
maximális repülési magasság a földfelszíntől 120 m |
maximális repülési magasság a földfelszíntől 120 m |
maximális repülési magasság a földfelszíntől 120 m |
|
|
|
minimális horizontális távolság emberektől 30 m (vagy 5 m, ha low-speed módban repül) |
minimális horizontális távolság emberektől és lakott területtől 150 m (vagy 5 m, ha low-speed módban repül) |
minimális horizontális távolság emberektől és lakott területtől 150 m (vagy 5 m, ha low-speed módban repül) |
Pilótaengedély - Nyílt és speciális kategória
Az EASA kidolgozott egy szabályozási keretrendszert a drónok számára. Ez a keretrendszer különböző kategóriákat tartalmaz a drónok képességeik és a vele járó üzemeltetési követelmények alapján. Az EASA drónkategóriái a következők:
OPEN (nyílt) kategória
Ez a kategória további alkategóriákra oszlik A1/A3 és A2 néven, mindegyiknek saját üzemeltetési korlátai és követelményrendszere van. A nyílt kategória összességében azt jelenti:
-
nem repülhetünk el emberek vagy emberek tömege fölött
-
nem repülhetünk a földfelszíntől számított 120 méter fölé
-
a drónnak látótávolságon belül kell maradnia (VLOS)
-
nem ejthetünk le/engedhetünk ki vele semmilyen tárgyat vagy anyagot a magasból
-
felszállósúlya (MTOM/MTOW) nem több mint 25 kg
A1 alkategória
A legkisebb tömegű drónok tartoznak ebbe az alkategóriába, amik súlyuknál fogva alacsony kockázatúnak számítanak. Az emberek fölött repülhetnek, de nem okozhatnak sérülést ütközés esetén. Nincs szükség konkrét engedélyre, de a pilótáknak be kell tartaniuk a meghatározott korlátozásokat és üzemeltetési feltételeket.
A2 alkategória
Az A2 alkategóriába tartozó drónok nagyobb tömegűek az A1-hez képest. Emberközeli repülést végezhetnek, de bizonyos távolsági korlátozásokat kell betartaniuk a biztonság érdekében: horizontálisan 30 métert, vagy 5 métert, ha csökkentett sebességű módban repülnek, de ehhez már C2 minősítés is kell. A pilótáknak külön A2-képesítési igazolásra van szükségük, ami elméleti tudásvizsga letételét foglalja magában.
A3 alkategória
Ez az alkategória a nagyobb tömegű drónok számára van. Nem repülhetnek emberek fölött, és minimális 30 méter távolságot kell tartaniuk a nem bevont személyektől vagy 5 métert, ha csökkentett sebességű módban repül. Tehát az A1 és A3 kategóriák közötti különbség lénygében a súlykülönbségben keresendő.
Speciális kategória
Ez a kategória a nyitott kategóriába nem tartozó összetettebb drónműveletek számára lett kitalálva. Tehát akkor tudhatod, hogy a speciális kategóriába esel a drónoddal, hogyha a nyílt kategóriában felsorolt feltételeknek nem felel meg a géped, vagy más célra használnád a drónodat (pl. légi kijuttatás, permetezés mezőgazdasági drónnal). A pilótáknak engedélyt kell szerezniük az illetékes repülési hatóságtól (pl. műveleti engedélyt, ami 2 évre szól, egy adott művelettípusra), és a követelmények változhatnak a konkrét műveletektől függően.
Kicsit konkrétabban, példákkal: mikor esel speciális kategóriába?
-
Ha magasabbra akarok repülni, mint 120 m
-
Ha látótávolságon kívül akarok repülni (BVLOS)
-
Ha a drónod felszállósúlya meghaladja a 25 kg-ot
Fontos megjegyezni, hogy a szabályozások és kategóriák változhatnak, ezért ajánlott a legfrissebb információkat beszerezni az EASA-tól vagy az adott országban illetékes légügyi hatóságtól a drón repülésével kapcsolatos legfrissebb követelményekről.
Érdekelnek a Matrice 350 RTK képességei? Bővebben itt olvashatsz erről az új, kivételes drónról:
https://myactioncam.hu/dji-matrice-350-rtk
Az információk forrása: www.easa.europa.eu
#haveasafeflight